Jesienią 1873 roku s. Łucja Szewczyk udała się do Warszawy w towarzystwie s. Magdaleny Boguckiej, z którą odbyła ostatni etap podróży z Ziemi Świętej przez Loreto do Ojczyzny. Warszawa w drugiej połowie XIX wieku była centrum życia gospodarczego i kulturalnego niewielkiej guberni najdalej wysuniętej na zachód w wielkim imperium rosyjskim. Szybko wzrastała liczba ludności ubogiej, szczególnie tej najbiedniejszej. Warszawa była też centrum odrodzenia religijnego dla ziem polskich pod zaborem rosyjskim.
Ważną rolę w odnowie moralnej społeczeństwa odgrywali Księża Misjonarze przy kościele św. Krzyża i Kapucyni, wśród których wyróżniał się o. Honorat Koźmiński. Urodził się w 1829 roku w Białej Podlaskiej. Uczęszczał do gimnazjum w Płocku a następnie studiował wrchitekturę w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie. Uwięziony w 1846 roku po opuszczeniu więzienia wstąpił do Kapucynów w Warszawie w 1847 roku. W 1852 roku został wyświęcony na kapłana. Przez długie lata pełnił posługę spowiednika i kierownika duchowego. Kierował Trzecim Zakonem Franciszkańskim i organizował on "Żywy różaniec". Założył 26 zgromadzeń żeńskich i męskich, z których 18 przetrwało próbę czasu. Dał Kościołowi zgromadzenia bezhabitowe, ktore mogły przenikać różne środowiska społeczne.
S. Łucja Szewczyk poznała osobiście bł. Honrata Koźmińskiego dzięki Felicji Piotrowskiej, która była kierowniczką przytułku na ul. Wilczej 7. Protektorem tego przytułku był o. Honorat. Dzięki wstawiennictwu Felicji Piotrowskiej udała się do Zakroczymia, gdzie w klasztorze mieszkał. o. Honorat, by skorzystać z kierownictwa duchowego. W Zakroczymiu odbyła rekolekcje pod kierunkiem o. Honorta i rozeznała dalsza drogę życiową. Na ręce o. Honorata złożyła śluby tercjarskie i została odesłana do pracy w przytułku na ul. Wilczej 7. Między rokiem 1873 a 1878 s. Łucja pracowała w przytułku i była pod stałym kierownictwem duchowym o. Honrata.
Po roku nowicjatu 24 sierpnia 1878 roku w Zakroczymiu s. Łucja złożyła śluby czasowe. Po ślubach czasowych w 1878 roku, s. Małgorzata Łucja Szewczyk powróciła do pracy w przytułku na ul. Wilczej 7, aby przez posługę chorym i ubogim rozeznać lepiej plany Boże. Przez dwa lata uczestniczyła w życiu nieznanego bliżej zgromadzenia bezhabitowego. W1880 roku udała się do Zakroczymia, gdzie zamieszkała i przyjęła do domu dwie samotne staruszki, którymi się opiekowała. W 1881 roku odnowiła śluby przyjmując imię Maria Małgorzata. Tym samym dała początek zgromadzeniu o pierwotnej nazwie "Siostrzyczki ubogich". Młode Zgromadzenie bł. Honorat oddał pod opiekę Matki Bożej Bolesnej umieszczając w Ustawach hasło: "Wszystko dla Jezusa przez Bolejące Serce Maryi". W 1881 roku, pod wpływem przeżycia wspomnienia Matki Bożej Bolesnej s. Małgorzata nadała Zgromadzeniu imię Córki Matki Bożej Bolesnej. Po przeniesieniu do Galicji Matka Małgorzata Łucja używała tylko tej nazwy.
Wśród pierwszych sióstr była Maria Bronic, późniejsza autorka biografii Matki Szewczyk oraz młoda s. Rozalia. Siostry przyjmowały kolejne staruszki, którymi się opiekowały. W lipcu 1881 roku przeniosły się do nowo kupionego domu. Dom w Zakroczymiu stał centrum działalności młodego Zgromadzenia aż do 1891 roku, kiedy siostry przeniosły się do zaboru austriackiego.
Około 1883 roku o. Honorat napisał dla sióstr pierwsze konstytucje, które nazwał "Statutami Siostrzyczek Ubogich". Wzorował się na statutach francuskich Sióstr Ubogich, których charyzmatem była opieka nad chorymi i ubogimi. Zgromadzenie to zostało założone w 1838 roku przez ks. Le Pollieur z Sain-Servan, a o. Honorat otrzymał ich statuty z Rzymu dzięki życzliwości ks. Józefa Azbijewicza (1857-1918). W 1883 roku Arcybiskup Warszawski Wincenty Teofil Popiel pobłogosławił dom sióstr w Zakroczymiu i zachęcił je do zachowania surowego życia i posługi chorym i ubogim.
Wybrane publikacje
- Tajemnica Miłosierdzia Bożego jako odpowiedź na teologię „śmierci Boga” w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłość miłosierna w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłosierdzie a Filantropia
- Miłosierdzie jako styl życia św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Św. Faustyna Apostołką Bożego Miłosierdzia (1905-1938)
- Kierownictwo duchowe w życiu św. Faustyny Kowalskiej na podstawie Dzienniczka
- Orędzie Bożego Miłosierdzia Przekazane Światu przez Św. Siostrę Faustynę Kowalską (1905-1938)
- Apostolstwo Bożego Miłosierdzia W Świetle Nauczania Jana Pawła II
- Św. Siostra Faustyna Kowalska (1905-1938) Doktorem Kościoła
- Nowe Formy Nabożeństwa do Bożego Miłosierdzia u Św. Faustyny Kowalskiej
- Akt Zawierzenia Świata Bożemu Miłosierdziu Jana Pawła II – Łagiewniki 17.VIII.2002
- Miłosierdzie Boże i Opatrzność Boża w przesłaniu św. Siostry Faustyny Kowalskiej (1905-1938)
- Misja kapłana w świetle Orędzia Miłosierdzia Bożego Przekazanego św. Siostrze Faustynie Kowalskiej
- Miłosierdzie Bożego w nauczaniu Ojca Świętego Jana Pawła II
- Doświadczenie Bożego Miłosierdzia w „Dzienniczku" św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Boże Miłosierdzie w doświadczeniu św. Faustyny Kowalskiej i w teologii bł. ks. Michała Sopoćko – dynamika przyjaźni duchowej
Filmy...
W przygotowaniu kolejne filmy...
Wykłady dla studentów
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. V
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. IV
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. III
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. II
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. I
Publikacje zagraniczne
- La Misericordia de Dios en las enseñanzas del Santo Padre Juan Pablo II
- La infancia espiritual como traido caracteristico de la experiencia sobre la Divina Misericordia en el 'Diario' de la Santa Hermana Faustina Kowalska
- The idea of Divine Mercy in the private visions of S. Faustina Kowalska (1905-1938) in the context of the recent theology
- Divina Misericordia e la Giustizia di Dio nella riflessione di Giovanni Paolo II. Il contesto dell'esperienza mistica di Santa Suor Faustina Kowalska
- Barmherzigkeit - Gottes - Frömmigkeit nach der Heiligen Faustina Kowalska im Kontext der Lehre von Johannes Paul II und Benedikt XVI
My Lectures for students
- John Paul II Divine Mercy
- Message of Divine Mercy - Lecture at the UPJPII
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter V
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter IV
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter III
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter II
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter I