W listopadzie 1883 roku Matka Małgorzata posłała dwie siostry - s. Weronikę Bronic i s. Różę Domańską - do Warszawy, aby pomagały w schronisku podczas pięciu miesięcy zimowych. Schronisko było prowadzone przez ludzi bogatych, którzy troszczyli się o potrzeby materialne, siostry natomiast przygotowywały posiłki i przyjmowały na noc bezdomnych oraz starały się o wymiar duchowy mieszkańców: czytały Pismo święte i żywoty Świętych, przypominały podstawowe prawdy wiary i modliły się razem.
W kwietniu 1884 roku schronisko zostało zamknięte, a s. Weronika i Róża miały wrócić do Zakroczymia. Jednak do domu w Zakroczymiu zostały przyjęte nowicjuszki, dlatego Matka Małgorzata prosiła siostry, aby podjęły nową pracę w Warszawie. Ostatecznie sama udała się do Warszawy i wynajęła mieszkanie, do którego zaczęła przyjmować osoby chore i starsze. Niektóre z pensjonariuszek składały drobną ofiarę i pomagały w pracach domowych. Siostry starały się o wsparcie ze strony bogatych ufając jednocześnie Opatrzności Bożej. Kroniki zakonne zapisały tylko, że proboszcz pobliskiej parafii, ks. Chmielewski wspierał dom pierwszy dom warszawski Ubogich Siostrzyczek. Spowiednikiem sióstr został starszy kapłan mieszkający przy kościele, ks. Gucewicz.
Pod koniec 1887 roku Matka Małgorzata, za zgodą o. Honorata Koźmińskiego wynajęła mieszkanie na ul. Kościelnej i umieściła w nim dwie siostry. Przełożoną została s. Antonina Wysocka a obowiązki w kuchni podjęła s. Feliksa Kołakowska. Z czasem w domu na ul. Kościelnej mieszkało więcej sióstr, które opiekowały się osobami chorymi i biednymi. Podobnie jak w Zakroczymiu, siostry w Warszawie utrzymywały się z szycia bielizny i haftu artystycznego. Chodziły też do bogatych domów prosząc o jałmużnę.
W 1889 roku Matka Małgorzata posłała dwie siostry do Częstochowy, by poszukały możliwości założenia nowego domu i podjęcia pracy z chorymi i ubogimi. Częstochowa należała do zabory rosyjskiego a kościelnie do Diecezji Włocławskiej. Była duchowym centrum Polski podzielonej przez zaborców. Na Jasną Górę pielgrzymowali nie tylko mieszkańcy zaboru rosyjskiego, ale również pielgrzymi z zaboru pruskiego i austriackiego. Matka Małgorzata, zapewne pod wpływem o. Honorata, chciała być blisko duchowego serca Ojczyzny.
Siostry przybyłe do Częstochowy wynajęły mieszkanie w pobliżu klasztoru jasnogórskiego, przy ul. św. Barbary i rozpoczęły działalność charytatywną. Na początku miały pod opieką tylko trzy osoby, ale udzielały posiłków dla wielu żebraków. W czasie nasilania się pielgrzymek, udzielały również noclegu. Wzorem Matki Małgorzaty utrzymywały się z pracy ręcznej prowadząc pracownię szat liturgicznych. W 1892 roku Założycielka Siostrzyczek Ubogich kupiła większy dom, aby poszerzyć działalność charytatywną sióstr. Po sprzedaniu domu w Zakroczymiu w 1892 roku, do Częstochowy został przeniesiony nowicjat.
Początki Zgromadzenia Siostrzyczek Ubogich naznaczone są stałą duchową opieką o. Honorata Koźmińskiego, którzy przyjął pierwsze śluby od Matki Małgorzaty oraz niezwykłą prostotą ducha i franciszkańskim ubóstwem Założycielki. O. Honorat przyjął pierwsze śluby zakonne i jest założycielem oraz pierwszym ojcem duchowym Zgromadzenia, a jednocześnie tym, który pomógł Matce Małgorzacie odnaleźć jej własny charyzmat.
O. Honorat pomagając duchowo Matce Małgorzacie jednocześnie dawał jej wolność w podejmowaniu decyzji dotyczących przyszłości Zgromadzenia. Ich współpraca była naznaczona wzajemnym zaufaniem. Matka Małgorzata formowała nowicjuszki i zakładała nowe domy zakonne wykazując duże zaangażowanie apostolskie.
Wybrane publikacje
- Tajemnica Miłosierdzia Bożego jako odpowiedź na teologię „śmierci Boga” w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłość miłosierna w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłosierdzie a Filantropia
- Miłosierdzie jako styl życia św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Św. Faustyna Apostołką Bożego Miłosierdzia (1905-1938)
- Kierownictwo duchowe w życiu św. Faustyny Kowalskiej na podstawie Dzienniczka
- Orędzie Bożego Miłosierdzia Przekazane Światu przez Św. Siostrę Faustynę Kowalską (1905-1938)
- Apostolstwo Bożego Miłosierdzia W Świetle Nauczania Jana Pawła II
- Św. Siostra Faustyna Kowalska (1905-1938) Doktorem Kościoła
- Nowe Formy Nabożeństwa do Bożego Miłosierdzia u Św. Faustyny Kowalskiej
- Akt Zawierzenia Świata Bożemu Miłosierdziu Jana Pawła II – Łagiewniki 17.VIII.2002
- Miłosierdzie Boże i Opatrzność Boża w przesłaniu św. Siostry Faustyny Kowalskiej (1905-1938)
- Misja kapłana w świetle Orędzia Miłosierdzia Bożego Przekazanego św. Siostrze Faustynie Kowalskiej
- Miłosierdzie Bożego w nauczaniu Ojca Świętego Jana Pawła II
- Doświadczenie Bożego Miłosierdzia w „Dzienniczku" św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Boże Miłosierdzie w doświadczeniu św. Faustyny Kowalskiej i w teologii bł. ks. Michała Sopoćko – dynamika przyjaźni duchowej
Filmy...
W przygotowaniu kolejne filmy...
Wykłady dla studentów
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. V
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. IV
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. III
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. II
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. I
Publikacje zagraniczne
- La Misericordia de Dios en las enseñanzas del Santo Padre Juan Pablo II
- La infancia espiritual como traido caracteristico de la experiencia sobre la Divina Misericordia en el 'Diario' de la Santa Hermana Faustina Kowalska
- The idea of Divine Mercy in the private visions of S. Faustina Kowalska (1905-1938) in the context of the recent theology
- Divina Misericordia e la Giustizia di Dio nella riflessione di Giovanni Paolo II. Il contesto dell'esperienza mistica di Santa Suor Faustina Kowalska
- Barmherzigkeit - Gottes - Frömmigkeit nach der Heiligen Faustina Kowalska im Kontext der Lehre von Johannes Paul II und Benedikt XVI
My Lectures for students
- John Paul II Divine Mercy
- Message of Divine Mercy - Lecture at the UPJPII
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter V
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter IV
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter III
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter II
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter I