Wracając z Warszawy do Hałcnowa Matka Małgorzata zabrała s. Koletę Wilkowską i probantkę Marię Nowak. Trochę później do Hałcnowa przybyła nowicjuszka Aniela Świrska.
5 czerwca 1892 miały miejsce pierwsze obłóczyny w nowopowstałym nowicjacie Serafitek.
11 czerwca 1892 roku władze carskie rozwiązały klasztor Kapucynów w Zakroczymiu. Część ojców i braci przeniosła się do Łomży, a druga część z o. Honoratem Koźmińskim do Nowego Miasta. W tej sytuacji Siostry Serafitki postanowiły sprzedać dom i większą część uzyskanych pieniędzy przeznaczyć na budowę nowego klasztoru w Oświęcimiu. W Częstochowie siostry przeniosły się z ul. św. Barbary na ul. św. Rocha, gdzie mogły przyjąć większą liczbę staruszek i gdzie ostatecznie został przeniesiony nowicjat dla kandydatek z zaboru rosyjskiego. 13 czerwca 1893 roku w Częstochowie miały miejsce trzy pierwsze obłóczyny.
W Hałcnowie szybko wzrastała liczba kandydatek, ponieważ wiele dziewczyn z całej okolicy wybierało życie poświęcone Chrystusowi i opiece nad chorymi i ubogimi. Matka Małgorzata otworzyła pracownię pościeli i szat liturgicznych zarabiając pieniądze na utrzymanie sióstr i podopiecznych. Atmosfera ciszy i pracy, wzajemnej miłości szacunku przyciągała ciągle nowe kandydatki do Zgromadzenia Serafitek. Z czasem Matka Małgorzata otworzyła nowy dom dla osób starszych w Oświęcimiu, a dom w Hałcnowie zmienił swój charakter stając się sierocińcem i jednocześnie domem formacyjnym dla sióstr.
W 1893 roku zarząd Zgromadzenia przeniósł się do Oświęcima, a w Hałcnowie znalazły miejsce 24 dzieci w wieku od 3 do 12 lat, które nie miały rodziców ani żadnych środków do życia. Sierociniec hałcnowski szybko stał się znany w całej okolicy. Dziewczynki po ukończeniu szkoły uczyły się prac domowych i zakładały swojej rodziny. Chłopcy po szkole podstawowej przechodzili do innej instytucji wychowawczej, aby przygotować się do zawodu.
W 1893 roku Matka Małgorzata otworzyła nowy dom w Żwycu, w którym znalazło miejsce przedszkole dla małych dzieci od 3 roku życia. S. Aniela Świrska i probantka Franciszka Nowak, które udały się do Żywca mieszkały w tym samy pomieszczeniu, które służyło jako sala dla dzieci w ciągu dnia. Przedszkola stały się nową formą działalności Sióstr Serafitek. Z czasem Zgromadzenie zaczęło prowadzić szkoły dla dzieci podejmując działalność charytatywno edukacyjną. Inspiracją dla opieki nad dziećmi była Matka Boża Bolesna, która wskazała założycielce Serafitek - opiekę nad dziećmi. W ten sposób charyzmat opieki nad chorymi i starszymi zostały poszerzony o nowy aspekt - dzieci znajdujące się w potrzebie.
W Statutach Zgromadzenia, zatwierdzonych w 1896 roku przez Kurię Krakowską czytamy, że siostry mają naśladować Matkę Bożą Bolesną w jej cierpieniu dzielonym z Chrystusem, w przyjmowaniu dzieci w imię Chrystusa, aby się nimi opiekować, w trosce o ludzi starszych i chorych. Podstawowym zadaniem sióstr ma być obrona dzieci opuszczonych przez rodziców przed zgorszeniem, ulga w cierpieniu chorym i przygotowanie starszych do dobrej śmierci (Ustawy, Wprowadzenie). Pomocą w wypełnieniu tej misji miał być czwarty ślub miłosierdzia, jaki składały Córki Matki Bożej Bolesnej, który zobowiązywał je do całkowitego poświęcenia się dla opieki nad dziećmi, chorymi i starszymi. W odnowionych Statutach z 1896 roku bł. Honorat Koźmiński w miejsce rozdziału o życiu ukrytym dodał rozdział poświęcony prowadzeniu przedszkoli i sierocińców (Statuty, część II, rozdział XVI).
Poprzez kolejne doświadczenia pracy z ubogimi i dziećmi charyzmat Serafitek ubogacał się w nowe aspekty duchowości skoncentrowanej na naśladowaniu Chrystusa i Jego cierpiącej Matki oraz świadczeniu miłosierdzia wobec najbardziej potrzebujących.
Wybrane publikacje
- Tajemnica Miłosierdzia Bożego jako odpowiedź na teologię „śmierci Boga” w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłość miłosierna w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłosierdzie a Filantropia
- Miłosierdzie jako styl życia św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Św. Faustyna Apostołką Bożego Miłosierdzia (1905-1938)
- Kierownictwo duchowe w życiu św. Faustyny Kowalskiej na podstawie Dzienniczka
- Orędzie Bożego Miłosierdzia Przekazane Światu przez Św. Siostrę Faustynę Kowalską (1905-1938)
- Apostolstwo Bożego Miłosierdzia W Świetle Nauczania Jana Pawła II
- Św. Siostra Faustyna Kowalska (1905-1938) Doktorem Kościoła
- Nowe Formy Nabożeństwa do Bożego Miłosierdzia u Św. Faustyny Kowalskiej
- Akt Zawierzenia Świata Bożemu Miłosierdziu Jana Pawła II – Łagiewniki 17.VIII.2002
- Miłosierdzie Boże i Opatrzność Boża w przesłaniu św. Siostry Faustyny Kowalskiej (1905-1938)
- Misja kapłana w świetle Orędzia Miłosierdzia Bożego Przekazanego św. Siostrze Faustynie Kowalskiej
- Miłosierdzie Bożego w nauczaniu Ojca Świętego Jana Pawła II
- Doświadczenie Bożego Miłosierdzia w „Dzienniczku" św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Boże Miłosierdzie w doświadczeniu św. Faustyny Kowalskiej i w teologii bł. ks. Michała Sopoćko – dynamika przyjaźni duchowej
Filmy...
W przygotowaniu kolejne filmy...
Wykłady dla studentów
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. V
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. IV
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. III
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. II
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. I
Publikacje zagraniczne
- La Misericordia de Dios en las enseñanzas del Santo Padre Juan Pablo II
- La infancia espiritual como traido caracteristico de la experiencia sobre la Divina Misericordia en el 'Diario' de la Santa Hermana Faustina Kowalska
- The idea of Divine Mercy in the private visions of S. Faustina Kowalska (1905-1938) in the context of the recent theology
- Divina Misericordia e la Giustizia di Dio nella riflessione di Giovanni Paolo II. Il contesto dell'esperienza mistica di Santa Suor Faustina Kowalska
- Barmherzigkeit - Gottes - Frömmigkeit nach der Heiligen Faustina Kowalska im Kontext der Lehre von Johannes Paul II und Benedikt XVI
My Lectures for students
- John Paul II Divine Mercy
- Message of Divine Mercy - Lecture at the UPJPII
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter V
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter IV
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter III
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter II
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter I