Klasztor Serafitek w Oświęcimiu stał się szybko miejscem szeroko rozwiniętej działalności charytatywnej. Siostry przede wszystkim rozpoczęły zorganizowaną opiekę na ludźmi starszymi i biednymi. Znaleźli oni najpierw schronienie w klasztorze, a z czasem z ostał zbudowany osobny dom dla 60 chorych staruszek. Kolejnym dziełem była ochronka dla dzieci, do której przyjmowani około 50 dzieci z najuboższych rodzin zapewniając im wyżywienie i wychowanie, naukę katechizmu i modlitwy. Klasztor Serafitek przyjmował również sieroty. Siostry prowadziły opiekę nad chorymi w domach pomagając w higienie osobistej, przygotowaniu posiłków i prostej opiece medycznej. Przy klasztorze powstała też pracownia haftu artystycznego, gdzie przygotowywano szaty liturgiczne.
Działalność charytatywna szybko rozszerzała się na cały zabór rosyjski. Obok Hałcnowa i Oświęcimia, domy powstawały w Żywcu, Frydrychowicach, Stryju, Drohobyczu, Jarosławiu. Siostry otwierały ochronki i sierocińce, w których zajmowały się małymi dziećmi zapewniając im opiekę i wychowanie religijne. Zakładały szkoły podstawowe, gdzie uczyły czytania i pisania. Przy domach zakonnych siostry prowadziły kursy szycia i haftowania, gotowania i higieny. W 1896 roku siostry podjęły pracę w szpitalu w Przemyślu rozpoczynając nowy rozdział w pracy Zgromadzenia.
Na początku XX wieku Matka Małgorzata otworzyła nowy dom w Nieszawie, Diecezja Włocławska, wracając na tereny zaboru rosyjskiego. W latach 1893-1904 powstało 13 nowych domów Zgromadzenia.
W tym czasie Matka Małgorzata czuwała nad formacją Sióstr Serafitek. Przygotowała z siostrami Rytuał obejmujący modlitwy codzienne, modlitwy odmawiane w czasie obłóczyn i ślubów zakonnych, oraz modlitwy z okazji Świąt uroczyście obchodzonych w Zgromadzeniu. Wydała Instrukcję dla mistrzyni nowicjatu i nowicjuszek.
O. Honorat Koźmiński czuwał nad Zgromadzeniem Sióstr Serafitek poprzez zaufane osoby. Wysłał list okólny w 1894 roku, w których pisał, że wysyła s. Brunonę Pydynkowską, by w jego imieniu odwiedzała domy zakonne. Kolejna wizytacja miała miejsce w 1896 roku. O. Honorat wysłał wtedy odnowione Statuty.
Statuty Sióstr Serafitek zostały po raz pierwszy zaaprobowane przez Kurię Biskupią w Krakowie 30 grudnia 1898 roku. Dwa lata później Siostry otrzymały aprobatę od rządu austriackiego. 30 maja 1908 roku Zgromadzenie Sióstr Serafitek zostało afiliowane do Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów, a 12 lutego 1909 roku otrzymało "dekret pochwalny" ze Stolicy Apostolskiej. w 1936 roku Konstytucje Zgromadzenia otrzymały aprobatę papieską na 7 lat i ostateczne zatwierdzenie 3 marca 1953 roku.
Aprobata biskupia i papieska ustabilizowała sytuacje prawną Zgromadzenia Matki Bożej Bolesnej i pomogło w dalszym rozwoju. W 1901 roku odbyła się pierwsza Kapituła Generalna pod przewodnictwem Matki Małgorzaty Szewczyk. Według Konstytucji z 1891 roku Kapituły Generalne powinny odbywać się co 6 lat. Po trzech latach powinna odbyć sie "kapituła w połowie". Przełożona generalna była wybierana na okres 6 lat i mogła być wybierana na następne kadencje.
3 marca 1897 roku po raz pierwszy w historii Zgromadzenia do obłóczyn zostały dopuszczone siostry konwerski tworząc drugi chór obejmujący siostry, które nie posiadały wykształcenia i pełniły funkcje pomocnicze. Siostry dzieliły się ze względu na pełnione funkcje. Koadiutorki z drugiego chóru wykonywały prace domowe. Siostry z pierwszego chóru prowadziły dzieła apostolsko-charytatywne. Wszystkie siostry, zarówno z pierwszego jak i z drugiego chóru żyły w skromnych warunkach praktykując ubóstwo, czystość i posłuszeństwo. Brały udział w głosowaniach i w wyborze przełożonej generalnej.
Wybrane publikacje
- Tajemnica Miłosierdzia Bożego jako odpowiedź na teologię „śmierci Boga” w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłość miłosierna w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłosierdzie a Filantropia
- Miłosierdzie jako styl życia św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Św. Faustyna Apostołką Bożego Miłosierdzia (1905-1938)
- Kierownictwo duchowe w życiu św. Faustyny Kowalskiej na podstawie Dzienniczka
- Orędzie Bożego Miłosierdzia Przekazane Światu przez Św. Siostrę Faustynę Kowalską (1905-1938)
- Apostolstwo Bożego Miłosierdzia W Świetle Nauczania Jana Pawła II
- Św. Siostra Faustyna Kowalska (1905-1938) Doktorem Kościoła
- Nowe Formy Nabożeństwa do Bożego Miłosierdzia u Św. Faustyny Kowalskiej
- Akt Zawierzenia Świata Bożemu Miłosierdziu Jana Pawła II – Łagiewniki 17.VIII.2002
- Miłosierdzie Boże i Opatrzność Boża w przesłaniu św. Siostry Faustyny Kowalskiej (1905-1938)
- Misja kapłana w świetle Orędzia Miłosierdzia Bożego Przekazanego św. Siostrze Faustynie Kowalskiej
- Miłosierdzie Bożego w nauczaniu Ojca Świętego Jana Pawła II
- Doświadczenie Bożego Miłosierdzia w „Dzienniczku" św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Boże Miłosierdzie w doświadczeniu św. Faustyny Kowalskiej i w teologii bł. ks. Michała Sopoćko – dynamika przyjaźni duchowej
Filmy...
W przygotowaniu kolejne filmy...
Wykłady dla studentów
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. V
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. IV
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. III
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. II
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. I
Publikacje zagraniczne
- La Misericordia de Dios en las enseñanzas del Santo Padre Juan Pablo II
- La infancia espiritual como traido caracteristico de la experiencia sobre la Divina Misericordia en el 'Diario' de la Santa Hermana Faustina Kowalska
- The idea of Divine Mercy in the private visions of S. Faustina Kowalska (1905-1938) in the context of the recent theology
- Divina Misericordia e la Giustizia di Dio nella riflessione di Giovanni Paolo II. Il contesto dell'esperienza mistica di Santa Suor Faustina Kowalska
- Barmherzigkeit - Gottes - Frömmigkeit nach der Heiligen Faustina Kowalska im Kontext der Lehre von Johannes Paul II und Benedikt XVI
My Lectures for students
- John Paul II Divine Mercy
- Message of Divine Mercy - Lecture at the UPJPII
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter V
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter IV
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter III
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter II
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter I