Po 26 latach od pogrzebu ciało Matki Małgorzaty Szewczyk zostało ekshumowane i przewiezione do Oświęcimia. 16 listopada 1931 roku odbył się ponownie pogrzeb w kościele parafialnym w Nieszawie, a potem uroczystości były kontynuowane w Oświęcimiu. Trumnę złożono w kaplicy cmentarza parafialnego z myślą o przygotowaniu krypty w kościele klasztornym. Z powodu trudności w urzędzie miasta Oświęcimia, a potem z powodu wybuchu II wojny światowej, ciało Matki Małgorzaty dopiero 18 stycznia 1951 roku zostało przeniesione do przedsionka kościoła klasztornego w Oświęcimiu i złożone w sarkofagu z białego marmuru. Wokół sarkofagu Matki Małgorzaty, "matki ubogich i sierot" gromadziły się siostry i wierni zanosząc do Boga prośby przez jej wstawiennictwo. Proces beatyfikacyjny w Krakowie odbył się w latach 1993-1996, a następnie akta zostały przekazane do Rzymu.
Życie duchowe Matki Małgorzaty Szewczyk wyrastało z jej wierności woli Bożej i całkowitym zaufaniu Opatrzności Bożej. Starała się rozpoznać coraz głębiej wolę Bożą, zarówno w odniesieniu do siebie i do Zgromadzenia, a potem wypełnić jej dokładnie. Matka Małgorzata z natury była roztropna, pełna inicjatyw, cierpliwa i mocna wewnętrznie. Jednocześnie charakteryzowała ją wrodzona dobroć i prostota. Z domu rodzinnego wyniosła zdrowe zasady chrześcijańskie i zdolność realizowania swoich planów. Mimo, iż bardzo wcześnie została sierotą, nie przeszkodziło jej to w odważnym podjęciu wyzwań losu.
Źródłem siły duchowej Matki Małgorzaty była żywa wiara, w której została wychowana oraz miłość do Jezusa i Jego Matki. Po śmierci rodziców opierała się tylko na Bogu i Najświętszej Maryi Pannie. Już jako dwudziestoletnia dziewczyna usłyszała wezwanie do służby Bożej i wstąpiła w szeregi tercjarek franciszkańskich. Zgodnie z Regułą św. Franciszka odrzuciła sprawy tego świata i konsekwentnie żyła tylko dla Boga. Na serio potraktowała wezwanie Chrystusa, aby odrzucić wszystko: ojca i matkę, braci i siostry, aby naśladować Mistrza. Próbą oddania wszystkiego w ręce Boga była pielgrzymka do Ziemi Świętej. W kaplicy Matki Bożej z Nazaretu w Loreto otrzymała światło dotyczące jej przyszłego życia. Od tego momentu odważnie szła za Chrystusem drogą powołania, które realizowała zakładają Zgromadzenie Siostrzyczek Ubogich, nazwane później Zgromadzeniem Córek Matki Bożej Bolesnej lub Siostrami Serafitkami.
Idąc odważnie za Chrystusem w Zgromadzeniu Serafitek Matka Małgorzata rozwijała ducha modlitw i bezwarunkową miłość do Chrystusa w Eucharystii. Kochała ciszę i skupienie, które były przestrzenią jej wewnętrznych rozmów z Bogiem. Modliła się dużo, zarówno w dzień jak i w nocy. Kiedy przeżywała trudności, wstawała wcześnie rano i modliła się przed tabernakulum. Wszystkie decyzje przedstawiała Chrystusowi i Jego Matce. Jej miłość do Chrystusa w Eucharystii zaowocowała specjalnym pozwoleniem na codzienne przyjmowanie Komunii Świętej, co w tamtych czasach był wielką rzadkością, nawet dla zakonnic. W duchu miłości do Eucharystii formowała Siostry Serafitki starając się, aby w każdym domu była kaplica z Najświętszym Sakramentem.
Szczególnym rysem duchowości Matki Małgorzaty była miłość do Matki Bożej Bolesnej, od której uczyła się miłości do Jej Syna, Jezusa Chrystusa. Nabożeństwo do Chrystusa na krzyżu i bolejącego Serca Maryi odcisnęło niezatarty ślad w duszy Matki Małgorzaty. Prosiła Matkę Bożą Bolesną, aby rany Chrystusa odcisnęły się w jej sercu. To szczególne nabożeństwo przyjęło postać wezwanie, które przekazała swoim Siostrom: Wszystko dla Jezusa przez Bolejące Serce Maryi. Wezwaniu temu pozostała wierna do śmierci przyjmując upokorzenia i słabości, jakie dotknęły jej ciało w ostatnich latach życia. Miłością do Bolesnego Serca Maryi zapaliła serca Serafitek ukazując im piękno służenia chorym i cierpiącym, porzuconym dzieciom i niepełnosprawnym.
Wybrane publikacje
- Tajemnica Miłosierdzia Bożego jako odpowiedź na teologię „śmierci Boga” w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłość miłosierna w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłosierdzie a Filantropia
- Miłosierdzie jako styl życia św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Św. Faustyna Apostołką Bożego Miłosierdzia (1905-1938)
- Kierownictwo duchowe w życiu św. Faustyny Kowalskiej na podstawie Dzienniczka
- Orędzie Bożego Miłosierdzia Przekazane Światu przez Św. Siostrę Faustynę Kowalską (1905-1938)
- Apostolstwo Bożego Miłosierdzia W Świetle Nauczania Jana Pawła II
- Św. Siostra Faustyna Kowalska (1905-1938) Doktorem Kościoła
- Nowe Formy Nabożeństwa do Bożego Miłosierdzia u Św. Faustyny Kowalskiej
- Akt Zawierzenia Świata Bożemu Miłosierdziu Jana Pawła II – Łagiewniki 17.VIII.2002
- Miłosierdzie Boże i Opatrzność Boża w przesłaniu św. Siostry Faustyny Kowalskiej (1905-1938)
- Misja kapłana w świetle Orędzia Miłosierdzia Bożego Przekazanego św. Siostrze Faustynie Kowalskiej
- Miłosierdzie Bożego w nauczaniu Ojca Świętego Jana Pawła II
- Doświadczenie Bożego Miłosierdzia w „Dzienniczku" św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Boże Miłosierdzie w doświadczeniu św. Faustyny Kowalskiej i w teologii bł. ks. Michała Sopoćko – dynamika przyjaźni duchowej
Filmy...
W przygotowaniu kolejne filmy...
Wykłady dla studentów
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. V
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. IV
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. III
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. II
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. I
Publikacje zagraniczne
- La Misericordia de Dios en las enseñanzas del Santo Padre Juan Pablo II
- La infancia espiritual como traido caracteristico de la experiencia sobre la Divina Misericordia en el 'Diario' de la Santa Hermana Faustina Kowalska
- The idea of Divine Mercy in the private visions of S. Faustina Kowalska (1905-1938) in the context of the recent theology
- Divina Misericordia e la Giustizia di Dio nella riflessione di Giovanni Paolo II. Il contesto dell'esperienza mistica di Santa Suor Faustina Kowalska
- Barmherzigkeit - Gottes - Frömmigkeit nach der Heiligen Faustina Kowalska im Kontext der Lehre von Johannes Paul II und Benedikt XVI
My Lectures for students
- John Paul II Divine Mercy
- Message of Divine Mercy - Lecture at the UPJPII
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter V
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter IV
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter III
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter II
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter I