Od 1627 roku w Domu Panieńskim razem z dziewczętami zamieszkały nauczycielki, które pomagały Zofii Czeskiej w pełnieniu dzieła. Założycielka była dla nich wychowawczynią i mistrzynią. Chociaż na początku nie stanowiły wspólnoty zakonnej, jednak prowadziły życie wspólne pracując razem i uczestnicząc we wspólnych nabożeństwach. Pierwsze nauczycielki czasem opuszczały Dom Panieński szukając innej formy życia. W „Przedmowie Fundatorki” do Ustaw abo sposobu życia Domu Panieńskiego Zofia Czeska pisała, że dla dobra wychowanek i zaradzenia różnym trudnościom, które pojawiły się w ciągu kilku lat od powstania Fundacji, postanowiła założyć Zgromadzenie, którego celem byłoby poświęcenie się sprawie wychowania i kształcenia dziewcząt.
W 1630 roku Zofia Czeska przeżyła trudny moment odejścia wikarii czyli zastępczyni z Domu Panieńskiego, Anny Stobińskiej, która postanowiła wstąpić do Karmelitanek Bosych. W Historii Domowej Domu Panieńskiego prowadzonej od 1621 roku kronikarka zanotowała, że wychowawczynie często dla większego zysku opuszczały Fundację Zofii Czeskiej szukając lepszego zarobku w dworach szlacheckich, wychodząc za mąż lub wstępując do istniejących już zakonów.
Matka Zofia Czeska myśląc perspektywicznie o dalszych losach Domu Panieńskiego, pod koniec swojego życia, postanowiła związać przez złożenie ślubu te współpracownice, które deklarowały gotowość poświęcenia się i pracy dla dziewcząt do końca życia. Nie posiadając własnej reguły, posłużyła się Konstytucjami Konserwatorium istniejącego przy kościele św. Eufemii w Rzymie. Przyjęła tę regułę, ponieważ była ona już zatwierdzona przez Kościół i najbardziej odpowiadała charyzmatowi jej dzieła. Do reguły wprowadziła jednak „małą odmianę porządku i rzeczy” przystosowując zasady życia do warunków polskich i nazwała ją – Ustawami abo sposobem życia Domu Panieńskiego. Poprzedziła też te ustawy własną przedmową. Zaznaczyła, że pragnie założyć Zgromadzenie, którego członkinie zajmowałyby się wychowaniem i kształceniem młodych dziewcząt.
Wychowawczynie, które zdecydowały się przyjąć zasady zaproponowane przez Matkę Czeską ubrały strój zakonny. Kiedy Założycielka umierała 1 kwietnia 1650 roku Zgromadzenie nie posiadało jeszcze zatwierdzenia Stolicy Apostolskiej. Na przeszkodzie stanęły trudne wydarzenia, które spadły na Rzeczpospolitą. W 1651 roku pojawiła się dżuma, która w ciągu następnych lat zebrała wielkie żniwo śmierci. W 1653 roku Kraków nawiedziła powódź. W 1655 roku nieszczęściem dla Krakowa stał się „potop” szwedzki. Broniący miasta Stefan Czarniecki kazał spalić przedmieścia. Dwuletnia okupacja miasta przez Szwedów doprowadziła do całkowitego zubożenia mieszkańców.
Po śmierci Matki Zofii Czeskiej jej następczyni, Matka Katarzyna Albiczówna we współpracy z Biskupem krakowskim Piotrem Gembickim podjęła starania o zatwierdzenie Zgromadzenia przez Stolicę Apostolską. 25 lutego 1658 roku papież Aleksander VII nadał na prośbę biskupa Piotra Gembickiego dwa odpusty: 21 listopada z okazji święta patronalnego dla kaplicy Ofiarowania NMP, jaka istniała w domu na ulicy Szpitalnej w Krakowie oraz wspomnienia św. Zofii, przypadającego 15 V.
Wybrane publikacje
- Tajemnica Miłosierdzia Bożego jako odpowiedź na teologię „śmierci Boga” w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłość miłosierna w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłosierdzie a Filantropia
- Miłosierdzie jako styl życia św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Św. Faustyna Apostołką Bożego Miłosierdzia (1905-1938)
- Kierownictwo duchowe w życiu św. Faustyny Kowalskiej na podstawie Dzienniczka
- Orędzie Bożego Miłosierdzia Przekazane Światu przez Św. Siostrę Faustynę Kowalską (1905-1938)
- Apostolstwo Bożego Miłosierdzia W Świetle Nauczania Jana Pawła II
- Św. Siostra Faustyna Kowalska (1905-1938) Doktorem Kościoła
- Nowe Formy Nabożeństwa do Bożego Miłosierdzia u Św. Faustyny Kowalskiej
- Akt Zawierzenia Świata Bożemu Miłosierdziu Jana Pawła II – Łagiewniki 17.VIII.2002
- Miłosierdzie Boże i Opatrzność Boża w przesłaniu św. Siostry Faustyny Kowalskiej (1905-1938)
- Misja kapłana w świetle Orędzia Miłosierdzia Bożego Przekazanego św. Siostrze Faustynie Kowalskiej
- Miłosierdzie Bożego w nauczaniu Ojca Świętego Jana Pawła II
- Doświadczenie Bożego Miłosierdzia w „Dzienniczku" św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Boże Miłosierdzie w doświadczeniu św. Faustyny Kowalskiej i w teologii bł. ks. Michała Sopoćko – dynamika przyjaźni duchowej
Filmy...
W przygotowaniu kolejne filmy...
Wykłady dla studentów
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. V
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. IV
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. III
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. II
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. I
Publikacje zagraniczne
- La Misericordia de Dios en las enseñanzas del Santo Padre Juan Pablo II
- La infancia espiritual como traido caracteristico de la experiencia sobre la Divina Misericordia en el 'Diario' de la Santa Hermana Faustina Kowalska
- The idea of Divine Mercy in the private visions of S. Faustina Kowalska (1905-1938) in the context of the recent theology
- Divina Misericordia e la Giustizia di Dio nella riflessione di Giovanni Paolo II. Il contesto dell'esperienza mistica di Santa Suor Faustina Kowalska
- Barmherzigkeit - Gottes - Frömmigkeit nach der Heiligen Faustina Kowalska im Kontext der Lehre von Johannes Paul II und Benedikt XVI
My Lectures for students
- John Paul II Divine Mercy
- Message of Divine Mercy - Lecture at the UPJPII
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter V
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter IV
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter III
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter II
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter I