Siostra Katarzyna Albowiczówna pragnąc udzielić pomocy jak największej liczbie sierot, pożyczała pieniądze zadłużając Dom Panieński. W trudnej sytuacji finansowej postanowiła oddać dom innemu zakonowi. Najpierw zwróciła się do Karmelitanek Trzewiczkowych, które w domu Zofii Czeskiej znalazły schronienie po opuszczeniu Lwowa. Król Jan Kazimierz dekretem z 15 marca 1662 roku zgodził się, aby Karmelitanki przejęły Dom Panieński pod warunkiem prowadzenia dzieła miłosierdzia. W pięć lat później ten sam król pozwolił na założenie klasztoru Karmelitanek w domu Zofii Czeskiej pod warunkiem zachowania obowiązku wychowania i kształcenia dziewcząt (30 września 1667). Karmelitanki Trzewiczkowe jednak w 1677 roku opuściły Kraków wracając do Lwowa.
W 1681 roku siostra Katarzyna Albiczówna zaprosiła Wizytki z Warszawy do prowadzenia dzieła miłosierdzia. Popierający tę ideę bp Jan Małachowski oddał na własność Siostrom Wizytkom całą fundację Zofii Czeskiej wraz z uposażeniem. Eufrozyna Dębińska, krewna i wychowanka Zofii Czeskiej, z czasem próbowała osiedlić się razem z uczennicami w niezamieszkałym budynku Sióstr Benedyktynek ze Staniątek przy kościele św. Scholastyki w Krakowie. Siostry Benedyktynki jednak zaprotestowały w Rzymie.
Sytuacja Panien Prezentek wyjaśniła się, gdy bp Jan Małachowski wybudował klasztor dla Wizytek poza murami Krakowa na tzw. „Biskupiem”. W roku 1692 Siostry Wizytki zrzekły się Domu Panieńskiego przy ul. Szpitalnej i wszystkich jego dochodów, a Prezentki mogły wrócić do swojego domu. Dzięki pomocy biskupa sufragana Stanisława Szembeka Zgromadzenie Sióstr Prezentek zostało odnowione i zaczęło znów przyjmować kandydatki do ślubów zakonnych. W materiałach archiwalnych zanotowano, że biskup Szembek w 1698 roku „zatwierdził formę oblekania nauczycielek i składania czterech ślubów prostych, mianowicie czystości, ubóstwa i posłuszeństwa i wychowania nieletnich dziewcząt tak w pobożności jak w robotach ręcznych aż do końca życia, po wypełnieniu dwuletniej próby swego uzdolnienia do kształcenia nieletnich dziewcząt”.
Decyzja biskupa Stanisława Szembeka zakończyła długi okres prób dla dzieła Matki Zofii Czeskiej. Pomimo trwającej 10 lat utraty Domu Panieńskiego idea utworzenia pierwszego zgromadzenia czynnego przetrwała chwile trudne. Odrodzenie Zgromadzenia w 1698 roku spotkało się z dużym poparciem społeczeństwa Krakowa. Do młodej wspólnoty zaczęły na nowo wstępować młode dziewczęta, które składały śluby zakonne i podejmowały pracę w zakładzie wychowawczym i w szkole. Jednak budynek Zofii Czeskiej przy ulicy Szpitalnej, nie remontowany przez całe lata, uległ poważnemu zniszczeniu. Gdy sytuacja polityczna w kraju nieco się uspokoiła i ustały epidemie biskup Michał Szembek ogłosił, że chce ufundować Zgromadzeniu Sióstr Prezentek nowy klasztor. Siostry zaczęły rozglądać się za nowym lokalem dla rozwijającej się szkoły.
Wybrane publikacje
- Tajemnica Miłosierdzia Bożego jako odpowiedź na teologię „śmierci Boga” w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłość miłosierna w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłosierdzie a Filantropia
- Miłosierdzie jako styl życia św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Św. Faustyna Apostołką Bożego Miłosierdzia (1905-1938)
- Kierownictwo duchowe w życiu św. Faustyny Kowalskiej na podstawie Dzienniczka
- Orędzie Bożego Miłosierdzia Przekazane Światu przez Św. Siostrę Faustynę Kowalską (1905-1938)
- Apostolstwo Bożego Miłosierdzia W Świetle Nauczania Jana Pawła II
- Św. Siostra Faustyna Kowalska (1905-1938) Doktorem Kościoła
- Nowe Formy Nabożeństwa do Bożego Miłosierdzia u Św. Faustyny Kowalskiej
- Akt Zawierzenia Świata Bożemu Miłosierdziu Jana Pawła II – Łagiewniki 17.VIII.2002
- Miłosierdzie Boże i Opatrzność Boża w przesłaniu św. Siostry Faustyny Kowalskiej (1905-1938)
- Misja kapłana w świetle Orędzia Miłosierdzia Bożego Przekazanego św. Siostrze Faustynie Kowalskiej
- Miłosierdzie Bożego w nauczaniu Ojca Świętego Jana Pawła II
- Doświadczenie Bożego Miłosierdzia w „Dzienniczku" św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Boże Miłosierdzie w doświadczeniu św. Faustyny Kowalskiej i w teologii bł. ks. Michała Sopoćko – dynamika przyjaźni duchowej
Filmy...
W przygotowaniu kolejne filmy...
Wykłady dla studentów
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. V
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. IV
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. III
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. II
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. I
Publikacje zagraniczne
- La Misericordia de Dios en las enseñanzas del Santo Padre Juan Pablo II
- La infancia espiritual como traido caracteristico de la experiencia sobre la Divina Misericordia en el 'Diario' de la Santa Hermana Faustina Kowalska
- The idea of Divine Mercy in the private visions of S. Faustina Kowalska (1905-1938) in the context of the recent theology
- Divina Misericordia e la Giustizia di Dio nella riflessione di Giovanni Paolo II. Il contesto dell'esperienza mistica di Santa Suor Faustina Kowalska
- Barmherzigkeit - Gottes - Frömmigkeit nach der Heiligen Faustina Kowalska im Kontext der Lehre von Johannes Paul II und Benedikt XVI
My Lectures for students
- John Paul II Divine Mercy
- Message of Divine Mercy - Lecture at the UPJPII
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter V
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter IV
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter III
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter II
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter I