Tworząc w Krakowie Dom Panieński dla wychowania dziewcząt, zwłaszcza sierot i ubogich, Matka Zofia Czeska sięgnęła po Konstytucje Instytutu św. Eufemii w Rzymie. Ustawy Domu Panieńskiego, spisane w XVII wiecznej staropolszczyźnie, obejmują: Przedmowę Fundatorki Domu Panieńskiego, zasady przyjmowania do wspólnoty, strój, ćwiczenia duchowne, zasady przystępowania do spowiedzi świętej, umartwienia cielesne, rady ewangeliczne czystości, ubóstwa i posłuszeństwa, obowiązki przełożonej i wikarii, funkcje we wspólnocie – westiarki, infirmerki, furtianki i szafarki, zasady stosowania kar. Z samego spisu wynika, że Ustawy dotyczyły życia we wspólnocie zakonnej. Dopiero druga część wyznacza podstawy życia dla dziewcząt przyjmowanych do domu.
Matka Zofia była przekonana, że sama wiedza nie wystarczy do dobrego wychowania. Potrzebne jest poznanie dobrych obyczajów i praktykowanie ich. Jeśli zaś komuś zabraknie rodziny albo dobrych rodziców, wtedy młody człowiek nabywa ze świata złe przyzwyczajenia i nałogi. Młodość, jak słusznie przypuszczała Założycielka Prezentek, jest bardzo ważnym czasem kształtowania nie tylko intelektu, ale przede wszystkim charakteru, dlatego tak ważne jest dobre wychowanie oparte na chrześcijańskich zasadach. Może nawet o wiele ważniejsze niż zdobyta wiedza.
Do Domu Panieńskiego według Matki Czeskiej można było przyjmować dziewczęta - sieroty nie mające własnego domu, jak również dziewczęta bogate, których rodzice będą opłacać pobyt i kształcenie, oraz dziewczęta, które będą tylko przychodzić na naukę w ciągu dnia. Do sierot zaliczała dziewczęta zarówno stanu szlacheckiego jak i mieszczańskiego, którym rodzice umarli, lub zginęli w czasie zawieruchy wojennej oraz dziewczęta ubogie, których rodzice nie posiadali źródeł utrzymania. Na naukę Matka Czeska przyjmowała także dziewczęta, których rodzice mogli pokryć przynajmniej wyżywienie. Do szkoły prowadzonej przez Prezentki przyjmowano również dziewczęta, które mieszkały w Krakowie i posiadały bogatych rodziców, które pragnęły się uczyć czytać, pisać, szyć i wykonywać inne prace ręczne. Pierwszeństwo w przyjmowaniu do domu i na naukę miały dzieci ubogie i sieroty.
Dziewcząt w potrzebie było wówczas w Krakowie bardzo dużo, dlatego Matka Zofia napisał, że do Domu Panieńskiego trzeba przyjąć „Panny”, które poświęciłyby się całkowicie pracy wychowawczej. Fundując Dom Panieński dla sierot, myślała bardzo konkretnie o przyszłych wychowawczyniach, które powinny prowadzić to dzieło. Sierot nie brakowało nigdy, większą trudność natomiast stanowiło znalezienie odpowiednich osób, gotowych do całkowitego poświęcenia się pracy wychowawczej. Kandydatki na wychowawczynie, a w przyszłości członkinie nowego Zgromadzenia powinny charakteryzować się „wielką pilnością, miłością i szczerością, ale i z wytrwaniem aż do śmierci”. Matka Założycielka zaznaczyła dalej, że powinny one posiadać wysokie przymioty moralne będąc osobami „dobrych i poczciwych obyczajów”, „pobożnymi” jak również wyćwiczonymi w pracach domowych, aby tę wiedzę i zdolności przekazywać podopiecznym. Wychowanki jednak powinny same zdecydować, jaką drogę wybiorą w życiu dojrzałym.
Wybrane publikacje
- Tajemnica Miłosierdzia Bożego jako odpowiedź na teologię „śmierci Boga” w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłość miłosierna w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłosierdzie a Filantropia
- Miłosierdzie jako styl życia św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Św. Faustyna Apostołką Bożego Miłosierdzia (1905-1938)
- Kierownictwo duchowe w życiu św. Faustyny Kowalskiej na podstawie Dzienniczka
- Orędzie Bożego Miłosierdzia Przekazane Światu przez Św. Siostrę Faustynę Kowalską (1905-1938)
- Apostolstwo Bożego Miłosierdzia W Świetle Nauczania Jana Pawła II
- Św. Siostra Faustyna Kowalska (1905-1938) Doktorem Kościoła
- Nowe Formy Nabożeństwa do Bożego Miłosierdzia u Św. Faustyny Kowalskiej
- Akt Zawierzenia Świata Bożemu Miłosierdziu Jana Pawła II – Łagiewniki 17.VIII.2002
- Miłosierdzie Boże i Opatrzność Boża w przesłaniu św. Siostry Faustyny Kowalskiej (1905-1938)
- Misja kapłana w świetle Orędzia Miłosierdzia Bożego Przekazanego św. Siostrze Faustynie Kowalskiej
- Miłosierdzie Bożego w nauczaniu Ojca Świętego Jana Pawła II
- Doświadczenie Bożego Miłosierdzia w „Dzienniczku" św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Boże Miłosierdzie w doświadczeniu św. Faustyny Kowalskiej i w teologii bł. ks. Michała Sopoćko – dynamika przyjaźni duchowej
Filmy...
W przygotowaniu kolejne filmy...
Wykłady dla studentów
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. V
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. IV
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. III
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. II
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. I
Publikacje zagraniczne
- La Misericordia de Dios en las enseñanzas del Santo Padre Juan Pablo II
- La infancia espiritual como traido caracteristico de la experiencia sobre la Divina Misericordia en el 'Diario' de la Santa Hermana Faustina Kowalska
- The idea of Divine Mercy in the private visions of S. Faustina Kowalska (1905-1938) in the context of the recent theology
- Divina Misericordia e la Giustizia di Dio nella riflessione di Giovanni Paolo II. Il contesto dell'esperienza mistica di Santa Suor Faustina Kowalska
- Barmherzigkeit - Gottes - Frömmigkeit nach der Heiligen Faustina Kowalska im Kontext der Lehre von Johannes Paul II und Benedikt XVI
My Lectures for students
- John Paul II Divine Mercy
- Message of Divine Mercy - Lecture at the UPJPII
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter V
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter IV
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter III
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter II
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter I