Prawdę o Ofiarowaniu Najświętszej Maryi Panny podejmował w biskupim nauczaniu kard. Karl Wojtyła, który wielokrotnie przybywał do kościoła św. Jana w Krakowie, przy którym od XVIII wieku istnieje klasztor Panien Prezentek. Razem z Siostrami przygotowywał koronację obrazu „Matki Bożej od wykupu niewolników”, która miała miejsce 9 maja 1965 roku. Wielokrotnie powracał do kościoła św. Jana przed obraz Matki Bożej Świętojańskiej, by zawierzać Bogu młodzież i wszystkich, którzy w jakikolwiek sposób popadli w niewolę nałogów. W modlitwach i w teologicznej refleksji pozostawił nam bogatą spuściznę duchową skupioną wokół idei zawierzenia swojego życia Maryi – Matce Wolności.
W modlitwie podczas koronacji obrazu Matki Bożej Świętojańskiej, abp Karol Wojtyła, wspominając tradycyjny tytuł „Matki Bożej od wykupu niewolników”, nazwał Maryję - Matką Wolności: „Matko Wolności, dlatego nazwano Cię Matką Niewolników, że zawsze przywracałaś wolność więźniom, a przywracałaś ją nie tylko w znaczeniu zewnętrznym, fizycznym, ale w znaczeniu duchowym. Matko, Ty nie tylko nas rodziłaś na podobieństwo Chrystusa w Kościele świętym, jako dzieci Boże, ale przez całe stulecia dawałaś nam wolność – dzieci Bożych”. Maryja jawi się jako znak wolności duchowej. Ona wskazuje na wolność dzieci Bożych, to znaczy wolność od grzechu, która jest wynikiem przyjęcia łaski sakramentu chrztu i jednocześnie wolnością od grzechów, jakie zaciąga człowiek, gdy przekracza przykazania Boże.
Podkreślał, że Maryja jest znakiem duchowej wolności, która wynika ze związania się z Bogiem przez pełnienie Jego woli. Abp Karol Wojtyła, w homilii wygłoszonej w Uroczystość Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny w Kościele Panien Prezentek w Krakowie 21 listopada 1968 roku, zwrócił uwagę na to, że tajemnica Ofiarowania Matki Bożej w Świątyni niesie w sobie prawdę o Jej życiu i o jej duszy. Jest to prawda mówiąca o spotkaniu człowieka z Bogiem. Maryja została ofiarowana Bogu przez swoich rodziców w Świątyni Jerozolimskiej, ale później w chwili zwiastowania świadomie oddała się Bogu jako Służebnica Pańska. Początkiem tego ofiarowania jest spotkanie człowieka z Bogiem, w którym Maryja stanęła odważnie przed Bogiem i przyjęła Jego wolę.
Ofiarowanie się Matki Bożej miało charakter świadomego oddania się Bogu w akcie złożenia siebie na ołtarzu wraz ze wszystkimi siłami fizycznymi i duchowymi. Kard. Karol Wojtyła zwraca uwagę na fakt, że Maryja świadomie dokonała aktu oddania siebie Bogu: „I wedle tradycji to przedstawienie miało miejsce w Jej latach najwcześniejszych. Przedstawili Ją Bogu w świątyni Jej rodzice.”. Maryja, doświadczając wolności jak każdy człowiek, podjęła odważną decyzję oddania Bogu wszystkiego, co posiadała – swojej wolności, swojego „ja”, wszystkich zdolności i sił.
Oddanie się Bogu, czyli powierzenie mu siebie jest według kard. Karola Wojtyły jest wewnętrznym aktem człowieka zmierzającym do całkowitego zaufania Stwórcy. Obejmuje on modlitwę i czyny człowieka: naukę, regułę zakonną i pracę wychowawczą Sióstr Prezentek. Początkiem oddania się Bogu jest sakrament chrztu, a pogłębia się on przez sakrament Eucharystii i pokuty.
Wybrane publikacje
- Tajemnica Miłosierdzia Bożego jako odpowiedź na teologię „śmierci Boga” w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłość miłosierna w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
- Miłosierdzie a Filantropia
- Miłosierdzie jako styl życia św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Św. Faustyna Apostołką Bożego Miłosierdzia (1905-1938)
- Kierownictwo duchowe w życiu św. Faustyny Kowalskiej na podstawie Dzienniczka
- Orędzie Bożego Miłosierdzia Przekazane Światu przez Św. Siostrę Faustynę Kowalską (1905-1938)
- Apostolstwo Bożego Miłosierdzia W Świetle Nauczania Jana Pawła II
- Św. Siostra Faustyna Kowalska (1905-1938) Doktorem Kościoła
- Nowe Formy Nabożeństwa do Bożego Miłosierdzia u Św. Faustyny Kowalskiej
- Akt Zawierzenia Świata Bożemu Miłosierdziu Jana Pawła II – Łagiewniki 17.VIII.2002
- Miłosierdzie Boże i Opatrzność Boża w przesłaniu św. Siostry Faustyny Kowalskiej (1905-1938)
- Misja kapłana w świetle Orędzia Miłosierdzia Bożego Przekazanego św. Siostrze Faustynie Kowalskiej
- Miłosierdzie Bożego w nauczaniu Ojca Świętego Jana Pawła II
- Doświadczenie Bożego Miłosierdzia w „Dzienniczku" św. Siostry Faustyny Kowalskiej
- Boże Miłosierdzie w doświadczeniu św. Faustyny Kowalskiej i w teologii bł. ks. Michała Sopoćko – dynamika przyjaźni duchowej
Filmy...
W przygotowaniu kolejne filmy...
Wykłady dla studentów
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. V
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. IV
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. III
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. II
- Bóg i człowiek w poezjach Karola Wojtyły – Jana Pawła II - cz. I
Publikacje zagraniczne
- La Misericordia de Dios en las enseñanzas del Santo Padre Juan Pablo II
- La infancia espiritual como traido caracteristico de la experiencia sobre la Divina Misericordia en el 'Diario' de la Santa Hermana Faustina Kowalska
- The idea of Divine Mercy in the private visions of S. Faustina Kowalska (1905-1938) in the context of the recent theology
- Divina Misericordia e la Giustizia di Dio nella riflessione di Giovanni Paolo II. Il contesto dell'esperienza mistica di Santa Suor Faustina Kowalska
- Barmherzigkeit - Gottes - Frömmigkeit nach der Heiligen Faustina Kowalska im Kontext der Lehre von Johannes Paul II und Benedikt XVI
My Lectures for students
- John Paul II Divine Mercy
- Message of Divine Mercy - Lecture at the UPJPII
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter V
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter IV
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter III
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter II
- God and Man in The Poetry of Karol Wojtyła – John Paul II - chapter I